reklama

V libereckých Lázních se nebudete nudit ani v létě

8. 7. 2018
Věta "Výstava v Lázních je událostí sezóny" ztrácí poněkud na exkluzivitě, když se opakuje v podstatě s každou další vernisáží OGL. Jenomže reprezentativní průřez stoletím české a slovenské fotografie byste si neměli nechat ujít, nehledě na to, že dvě menší nové expozice jsou rovněž přinejmenším zajímavé a objevné.
V libereckých Lázních se nebudete nudit ani v létě
Kurátoři Luděk Lukuvka a Lucie Mlynářová
Ona další událost liberecké sezóny se nachází v bazénovém sále a na jeho ochozu. Jde o výběr ze sbírky fotografií skupiny PPF, která je v Česku největší známou sbírkou svého druhu. Vznik sbírky, která je neustále doplňována o nové akvizice, se váže k roku 2000, kdy byly díky investiční skupině PPF zahájeny práce na reinkarnaci ateliéru Josefa Sudka, který v roce 1985 lehl popelem. Jádro sbírky, která dnes čítá 1918 (jak symbolické) děl 170 autorů, tvoří 240 prací tohoto génia české a světové fotografie. V Liberci je představen zatím nejreprezentativnější průřez touto sbírkou, konkrétně 131 fotografií 32 autorů. Kurátoři Luděk Lukuvka a Lucie Mlynářová, která je zároveň kurátorkou Ateliéru Josefa Sudka, stáli před poměrně složitou volbou, jakou dát výstavě dramaturgii a která díla vybrat.
Navštívíte-li stránky www.ppf-art.cz, naleznete zde luxusní galerii obou sbírek PPF Artu, tedy nejen fotografií, ale i obrazů. Takže se nabízí otázka, proč do Lázní chodit, když máte vše doma na monitoru (pravda, v náhledové kvalitě). Jenomže ouha, zdání klame, někteří autoři nejsou ve webové galerii zastoupeni vůbec. A týká se to právě známých umělců, jako je například Tono Stano, Veronika Bromová a další. Lucie Mlynářová, zastupující zároveň PPF Art, to vysvětluje: "Ano, máte pravdu, na webu není zdaleka všechno, protože možnosti publikování jsou omezeny podmínkami, za jakých díla od autorů kupujeme, tím, o jaký typ licence jde." Tak neseďte u počítače a vyražte do Lázní s celou rodinou, o prázdninách zde vaše děti zaměstnají fotografickými kurzy, stačí sledovat stránky OGL.

Sudek, Funke, Drtikol... Česká a slovenská fotografie ze sbírky PPF

Těžištěm výstavy je česká fotografie první poloviny 20. století, která zabírá bazénovou halu. Na ochozu jsou pak současní čeští a slovenští autoři.
Foto Mad

Symbolická centrální trojice, která dala výstavě název, Josef Sudek, Jaromír Funke a František Drtikol.
Foto Mad

Lucie Mlynářová vysvětluje, že výběr není kategoricky omezený jen na díla vzniklá po roce 1918, takže na výstavě můžete vidět například díla Františka Fridricha. Fotografie nádraží císaře Františka Josefa v Praze je nejstarším exponátem, pochází z roku 1870.
Foto Mad

Návštěvník fotografií nepolíbený se seznámí s řadou opravdu slavných a pro dějiny československé fotografie zásadních děl. Otázkou je, přinese-li výstava kromě pocitu "viděno na vlastní oči" nové poznání i člověku, který fotografie vystavených autorů zná z monografií a encyklopedií umění. Mám dvě zprávy, dobrou a špatnou: Ano a Ne. Ano překvapivě platí zejména u autorů starších. Například fotografie stromů Josefa Sudka (zcela vlevo) údajně ještě nikde otištěna nebyla.
Foto Mad

Naproti tomu v případě Tona Stana a některých dalších, zejména současných autorů, jsou k vidění pouze fotografie čítankové, notoricky známé, škoda. Luděk Lukuvka klíč pro výběr fotografií vysvětluje: "Myslím, že poměr fotografií známých a těch méně publikovaných je vyvážený. Pravda, od Stana tu jsou jen celkem všeobecně známé věci, ale on nikdy v Liberci výstavu neměl. Ostatně, on tu nikdy nebyl vystavený ani Rössler, Funke a jiní. Takováto výstava je v Liberci poprvé, proto jsem zejména u mladších autorů dával v první řadě přednost fotografiím dokumentujícím základní tendence."
Foto Mad

Z ochozu plynule přejdete do výstavy Romany Drdové, finalistky Ceny Jindřicha Chalupeckého, což je vtipné, protože fotografická expozice končí autory, z nichž někteří byli v minulých letech na tuto cenu také nominováni a někteří i několikrát. Tomu se říká kurátorský vtípek. Výstava je otevřena až do konce září 2018.


Romana Drdová - Primitive Syndicat - Intervence finalisty Ceny Jindřicha Chalupeckého 2017

Romana Drdová vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze (Ateliér nových médií I./škola Tomáše Svobody) a rovněž absolvovala několik studijních stáží (například na Korean National University v Soulu nebo v ateliérech hostujících pedagogů AVU Floriana Pumhösela a Nicole Wermers). V rámci lázeňského cyklu představení finalistů Ceny J. Chalupeckého vystavuje své nejnovější práce. 

Tato fotografie by se mohla jmenovat Zátiší s videoartem a Janem Randáčkem, ředitelem OGL.
Foto Mad

Romana Drdová své kompozice často tvoří jako intuitivní instalace předmětů denní potřeby. Pro pochopení toho, co chce sdělit, rozhodně nestačí sálem projít, to si odnesete jen vzpomínku na nějak naaranžované objekty. Je třeba se zastavit, nechat se vtáhnout do atmosféry. Mě osobně zaujal její videoart, ač k této umělecké disciplíně jako takové mám výhrady. Výstava je otevřena do 9. září 2018.
Foto Mad


Ladislav Karoušek 1926–1991

Tvorba bratří Ladislava a Valeriana Karouškových je spojena s naším krajem, přesněji řečeno s Jabloneckem a Turnovskem, ale má význam celorepublikový. Obě jména jsou, bohužel, známa spíše odborné nežli laické veřejnosti a je to škoda. V širším povědomí je pravděpodobně zapsán sochař a horolezec Valerian Karoušek, účastník tragické expedice na peruánský Huascarán v roce 1970. Sál v prvním patře, věnovaný nyní abstrakcím Ladislava Karouška, je malou splátkou dluhu, který vůči tomuto skvělému malíři máme.
Markéta Kroupová, kurátorka výstavy, konstatuje: "Mým přáním je, abychom udělali společnou výstavu obou bratří. Některé styčné prvky jsou jednak v jejich názorech, v tvorbě, ale vlastně bychom navázali tam, kde se skončilo, protože v průběhu těch šedesátých let oni většinou vystavovali spolu, samostatných výstav měli minimum."
Foto Mad

Ladislav Karoušek šel cílevědomě svojí cestou, nepřizpůsoboval se názorům kritiky. Z dnešního pohledu je jasné, že tehdejší kritikové ho především nepochopili. Soubor vystavených děl obsahuje jak Karouškovy originálně viděné abstraktní krajiny, tak čistě pocitové abstrakce. Fenomenální je zejména umělcova práce s barvou. Že fotografování výstav může být jako pozvánka medvědí službou, platí obecně. V tomto případě to však platí dvojnásob. Až navštívíte Lázně, Karouška si určitě nenechte ujít! Výstava je otevřena do konce září 2018. (Vlevo Březen 1945, vpravo Město mého mládí)
Foto Mad
(Noční stíhač, reprofoto: Oto Pelán)
Foto: Oto Pelán

Kromě těchto tří nových výstav jsou až do 9. září otevřeny další zajímavé dočasné expozice Fenomén Charlemont, roztomilé Dobrodružství malého námořníčka Adolfa Hoffmeistera a Platónův jednorožec Kateřiny Dobroslavy Drahošové a Andrey Lédlové. Informace o aktuálním dění v Lázních, například o komentovaných prohlídkách a workshopech, naleznete na www.ogl.cz. Tak příjemnou zábavu i poučení a nezapomeňte, plavky se ždímají do výlevek!

Text a foto (není-li uvedeno jinak) Mad
referendum
18. 9. 2018 11:05 Liberec podá kasační stížnost na postup soudu, který rozhodl o konání referenda spolu s komunálními volbami. Stížnost asi neovlivní termín hlasování.
cyklojízda
18. 9. 2018 06:36 Sdružení Český ráj zve všechny cyklisty na letošní cyklojízdu, která se uskuteční v rámci Týdne mobility v sobotu 22. září od 10.00 hodin v úseku Líšný – Železný Brod. Více ZDE.
hejtman
18. 9. 2018 06:28 Pravidelný seriál výjezdů Martina Půty do obcí Libereckého kraje se po prázdninách vrací. Ve středu 19. září zavítá hejtman do Vratislavic nad Nisou.
pomník
17. 9. 2018 18:05 V Hrádku n. N. odhalili pomník Rudolfu Zárybnickému. Jde o jeden z tragických příběhů, jež se odehrály v pohraničí před podepsáním mnichovské dohody.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
září
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).