reklama

Lázně nabízejí pořádný nářez (nejen) polské invence a subjektivní fyziku R. Loskota

25. 12. 2018
Máte žaludek přeslazený cukrovím a mozek cukrkandlem televizním? Nehodláte se nechat semlít mezivánočním slevovým šílenstvím? Dvě nové výstavy v libereckých Lázních jsou detoxikačním programem, který hledáte! Jsou inteligentní, zábavné, nabízejí víc úhlů pohledu a hlavně jsou opravdu povedené a v neposlední řadě srozumitelné běžnému smrtelníkovi.
Začnu výstavou, která obsadila hlavní, "Bazénový" sál. Až do poloviny března zde probíhá reprezentativní přehlídka polské vratislavské Akademie výtvarných umění, představující práce pedagogů keramické a grafické fakulty této školy. Jde již o třetí expozici věnovanou této světově proslulé instituci. První byl roku 2011 průřez malířskou tvorbou, který jste si mohli prohlédnout, ještě když Oblastní galerie Liberec sídlila ve vile Johanna Liebiega mladšího. Jako druhá přišla na řadu přehlídka designu a architektury. Výstava s poněkud zvláštním názvem Para.Keramika.Grafika cyklus završuje. K tomu názvu, úvodní slovo para tvůrci zvolili proto, že v češtině i polštině má podobný význam. Může to být pára, odkaz na staré lázně, a může to být dvojice, pár.  Pojmy keramika a grafika jsou jasné a nutno říci, že na výstavě se, jak slibuje "para", oba tyto obory fascinujícím způsobem prolínají, doplňují a vzájemně inspirují, prostě tvoří pár.

Výstavu jsem měl možnost shlédnout těsně před vernisáží. Keramička a sklářka Bożena Sacharczuk, zde v roli jedné z kurátorek za polskou stranu, ještě upravuje adjustáž exponátů.
Foto Mad

Kurátor Zbyněk Janáček, jinak i velmi aktivní výtvarník a pedagog, obchází exponáty, jako by přemýšlel, jestli je vše rozmístěno tak, aby záměr autora vyzněl nejlépe.
Foto Mad

Do výstavy vás uvede poněkud ponurá instalace tří skulptur Przemyslawa lasaka s vysvětlujícím názvem Katarse. Dávat něco takového proti vchodu je trochu zavádějící, vaše katarze přece přijde až po zhlédnutí výstavy :-)
Foto Mad

Expozice je velmi různorodá nejen spektrem použitých materiálů a technik, ale i co se velikosti týče. Kromě věcí téměř monumentálních rozměrů tu je i řada artefaktů intimních, které by mohly ozdobit vás obývák. Například Alicja Patanowska vyzkoušela symbiózu porcelánu točeného na hrnčířském kruhu a foukaného skla. Výsledkem jsou objekty nazvané Stratum (což je název pro vrstvu, ať již geologickou nebo třeba virtuální v IT terminologii).
Foto Mad

Janina Myronowa je jedním z tvůrců, kteří zkombinovali keramiku a grafiku. Co postavy představují, vám název Anima / Osobní kompozice I a II neulehčí, ale nenasytně otevřené huby každopádně nasytí vaši fantazii.
Foto Mad

Toto nejsou obyčejné keramické desky. Ačkoliv Mirosław Kociński neměl v úmyslu oslovit diváka hledáním dvou stejných zvířat, najdete je? Dvojčat je možná víc, každopádně toto umělecké dílo může být bez problému doplňkem třeba firemního interiéru.
Foto Mad

Uznávám, že v době, kdy v novinách čteme jen zavádějící headline, a cokoliv delšího, než televizní sponzorské vzkazy je řazeno mezi filmy pro náročného diváka, může pro někoho být absolvování výstavy rychlostí nižší než 4 km/hod nepochopitelné. Prosím, zvolněte a dívejte se zblízka! Například Toxické hlavy grafičky a keramičky Malgorzaty Et Ber Warlikowské si rozhodně bližší prozkoumání zaslouží.
Foto Mad

Foto Mad

Jeden z dílků cyklu (ne)dokonalé. Takto (ne)dokonalost vidí autorka Weronika Surma. Fotka je bohužel nedokonalá bez závorky, protože jsem jaksi zapomněl, že chybějící dílek je na přehybu šamotové kachle.
Foto Mad

Vtipná kompozice Małgorzaty Maternikové nese výstižný název Sentimenty a opravdu z ní dýchá teplo domova a dětství. Nebo jsem to pochopil špatně?
Foto Mad

Autory jednoho z, podle mého názoru, vůbec nejpůsobivějších objektů výstavy jsou grafik Przemysław Tyszkiewicz a sklář a architekt Tomasz Urbanowicz. Soubor pěti objektů, nesoucích názvy jako Uvolnění nebo Astrální dekomprese, je inspirován námořními minami. Skla na podlaze představují vodní hladinu v místě výbuchu.
Foto Mad

Na závěr musím k polské reprezentativní výstavě, ostatně jako pokaždé, zmínit, jak prezentaci děl skvěle umocňuje prostor hlavního sálu Lázní. Některým dílům přidává doslova další rozměr (na první fotce například kompozici Wonder Emptiness Mariusze Gorzelaka, kombinující hlubotisk a reliéf).
Foto Mad

Foto Mad

Až budete Bazénový sál opouštět, určitě vás napadne, co asi Poláci přivezou příště. V tomto ohledu vás Zuzana Štěpanovičová, kurátorka předchozích dvou polských výstav a produkční výstavy této, zklame: "Ano, je třeba obdivovat jejich aktivitu, ta škola za rok udělá kolem čtyřiceti výstav, a to nejen na své půdě, ale doslova po celém světě. Ke všem výstavám vydávají katalogy velmi dobré úrovně. Škola má vysoké mezinárodní renomé, jak vidíte i zde, působí na ní nejen Poláci, ale řada zahraničních umělců. Před čtyřmi lety měli tisíc žáků, dnes to bude asi ještě více. Je to škola prezentující se tak, jak u nás nejsme moc zvyklí. Ale pro nás to je zatím tečka, máme určitou koncepci, pestrý výstavní plán, nemůžeme vystavovat jen Poláky."



Richarda Loskota nemusím dlouze představovat. Ostatně, k Liberci má jako absolvent Fakulty umění a architektury na Technické univerzitě v Liberci (ateliér Vizuální komunikace) blízko. Dva roky pak studoval na Akademie der Bildenen Künste v Mnichově (ateliér Magdaleny Jetelové). Na ochozu podzemního sálu měl zajímavou, kvantovou fyzikou inspirovanou výstavou již loni, viz. naše obrazová reportáž. Teď trojnásobný finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého představuje svoji Subjektivní encyklopedii. Jde vlastně o pohled do umělcovy tvůrčí laboratoře. Tato expozice je jakýmsi dalším produktem jeho dlouhodobé práce na autorské obrazové knize Představy prostředí, kterou připravuje Loskotovo Studio UAII. Mezi stovkou pojmů naleznete nejen ty čistě architektonické, jako měřítko, symetrie a světlo, ale i pojmy zdánlivě nesouvisející s vnímáním prostředí, jako jsou cit, vzpomínka nebo čas.

Richarda Loskota a jeho kurátorku Barboru Ciprovou jsem zastihl, když tvůrčí "pracovnu" dolaďovali. Zajímalo mě především, jak jako umělec těžící z mezioborových vztahů tyto interakce vidí: "Tam kde je ten střet, tam právě vznikají ty nápady. Vždyť je mnoho lidí, kteří vystudovali dva různé obory. Třeba pan Liška, minulý rektor UMPRUM, vystudoval ještě jadernou fyziku. A když se v oblasti umění objeví někdo takový, tak už jenom to, že jde o jaderného fyzika, vzbuzuje zájem, co vytvoří. Jaké nové tvary vzniknou. Já o sobě říkám, že mám víc znalostí z matematiky a fyziky než třeba z literatury. Každý k něčemu tíhne, disponuje nějakým nadáním. Já si vážím lidí, kteří mají schopnosti, které mně chybí, ale využívám předností, co mám v sobě já. Takže v té mé tvorbě to je pochopitelně vidět."
Foto Mad

A která z dnešních vědních oblastí momentálně Richarda Loskota nejvíce inspiruje? "Pro mě to je vrcholná teoretická fyzika, kosmologie. Ostatně, sami dnešní filozofové rádi říkají, že o prostoru a čase víc filozofuje teoretická fyzika, filozofii jaksi ujel vlak. Fyzika je ve svých úvahách tak daleko, že mluví za filozofii i v kategoriích, které byly její doménou."
Foto Mad

Na kurátorku Barboru Ciprovou jsem měl dvě otázky, jednak mě zajímalo, jaké to je, spolupracovat s takovýmto živlem. Paní Ciprová v tom nevidí problém: "Já musím říct, že s Richardem Loskotem se spolupracuje naprosto výjimečně, protože to je autor, který má dost jasnou představu o tom, co chce prezentovat, přistupuje k tomu komplexně a za jeho prací je spousta myšlenek a úvah, o kterých se velmi příjemně diskutuje. Tento projekt je zajímavý i tím, že je výsledkem dlouhodobých teoretických úvah, což je pro kurátora vždycky zajímavé i z hlediska množství podkladů pro vizuální prezentaci."
A závěrem otázka na tělo, nemusela jste kvůli Richardovi začít studovat fyziku? "Tak na to jsem si ve výsledku vůbec netroufla a doufám, že se Richard spokojil s tím, že já k tomu přistupovala z filozofického pohledu. Na tomto projektu se mi velmi líbí, že název Subjektivní encyklopedie přesně vystihuje, oč jde. Je to opravdu subjektivní pohled na věc. Samozřejmě, že tam jsou východiska třeba založená na kvantové fyzice, matematice a tak dále, ale je v tom hodně poetiky a osobního přístupu k věcem."

Foto Mad
Text a foto Mad
tráva
18. 3. 2019 14:05 Před jarním pálením suché trávy varují hasiči v Libereckém kraji. Měli už kvůli tomu několik výjezdů, například ve Stráži p. Ralskem, Liberci i Horce.
vodovod
18. 3. 2019 12:05 Dopravu z Liberce na Raspenavu zkomplikují práce na kanalizaci a vodovodu v Oldřichově v Hájích. Provoz tam budou řídit kyvadlově semafory.
přehrada
18. 3. 2019 08:53 Světový den vody (22. března) si připomene přehrada Mšeno prostřednictvím Dne otevřených dveří v sobotu 23. března od 9 do 16 hodin, a to atraktivní prohlídkou přehradní štoly.
konec zimy
18. 3. 2019 06:52 Krakonoš se v Harrachově rozloučil se zimou, ale lyžařský areál má být v provozu až do Velikonoc. Podmínky jsou dobré, na sjezdovkách leží až 80 centimetrů sněhu.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
březen
2019
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).