reklama

IGS 2018, díl druhý: umělci a jejich (nejen) skleněné vize

15. 10. 2018
OBSAHUJE VIDEA A 360° FOTOGRAFIE! Třináctý ročník novoborského IGS hostil na šest desítek umělců. Měli jsme možnost nahlédnout pod pokličku práce jednadvaceti z nich ve čtrnácti z celkem šestnácti firem, které daly k dispozici své lidi, materiál, stroje a pochopitelně prostory. Zveme vás na malou exkurzi tímto fascinujícím světem.
IGS, International Glass Symposium, začínalo ve čtvrtek odpoledne a končilo vernisáží vytvořených prací v neděli dopoledne. Oficiální čas, kdy pozvaní umělci tvoří na hutích, se měří od pátku do soboty. Tyto dva dny jsou zároveň dny otevřených dveří. Pátek je vyhrazený hostům a novinářům, sobota pak veřejnosti a je spojená s kulturním programem na náměstí. Je neuvěřitelné, co jsou machři od skla během těchto dvou dní schopni vytvořit, zvláště když vezmu v potaz, že je stále vyrušují noví a noví přátelé, protože IGS je o kontaktech, v jednom kuse se jich někdo na něco ptá, protože IGS je o komunikaci, a do cesty rozžhavenému skleněnému magmatu se pletou fotografové a kameramani, protože takové IGS prostě je. Pravdou je, že někteří umělci si alespoň základ práce připravují s předstihem. Nejen proto, aby zbyl čas na vzájemné focení a objímání s přáteli, ale proto, že některé operace vyžadují, aby sklo správně vychladlo v temperovací peci.
Jednotlivá pracoviště jsou v reportáži oddělována čarou, tam, kde se nám to povedlo zdokumentovat a kde to má smysl, je objekt zachycený v rozpracovaném stavu a pak na výstavě. Někde se na výstavu dostala jiná práce autora než ta, kterou jsme zdokumentovali.


Začněme čerstvým členem síně slávy IGS Jiřím Šuhájkem a jeho hvězdnou show
. Když jsem se ho těsně před začátkem zeptal, co bude tvořit, odpověděl stručně: "To bych taky rád věděl. No uvidíme, něco zkusím. Nějaký vázy udělám, nějakou figuru, ale už bych měl začít, protože na to mám jen dvě hodiny." Že nešlo o humor, mi po konci vystoupení potvrdili někteří jeho pomocníci, kteří s mistrem u pece chvílemi zažívali horké chvilky nejen proto, že v huti je vedro od podstaty té práce.
Foto Mad

Atmosféru show zachycuje naše video. Hudební doprovod perfektně ladící s akcí u pecí zajistilo trio Double K & K. (Nezobrazuje-li se vám video přímo zde, použijte přímý link https://youtu.be/IsIg_GnCIWU)


Foto Mad

Mimochodem, SUPŠ Kamenický Šenov, ze které Jiří Šuhájek vzešel, na chodbě uspořádala malou výstavku děl žáka Šuhájka.
Foto Mad

Karolína Kopřivová, pedagožka SUPŠ v Kamenickém Šenově, designerka a aktivní účastnice IGS 2018, nám ukazuje Šuhájkův podpis pod návrhem maturitní práce.
Foto Mad

Karolína Kopřivová a její dílo. IGS se účastní již potřetí a má radost: "Jsem vyčleněná z domácích povinností, a tak si to užívám (smích)." Zároveň nám potvrzuje, co jsem naznačil již úvodem: "Toto dělám přímo na místě, ale v předstihu jsem si udělala nějaké technické zkoušky, aby to nejen pěkně vypadalo, ale i něco vydrželo."
Foto Mad

Její kolega Petr Stacho se sympozia účastní poprvé: "Já normálně dělám tavené plastiky odlévané do hliněných modelů (viz. ZDE), ale to by se za dva dny nestihlo, tak jsem se vrhnul na hutní věci." Podle toho, jak nám Petr Stacho dál popisuje své tvůrčí procesy, není jen výtvarník, ale i performer a do některých svých prácovních postupů zapojuje i studenty: "Je to pro ně ohromná zkušenost, hodně se na tom naučej." Nutno říci, že své umění nepředává jen  studentům v Kamenickém Šenově, ale i například v Rusku, Turecku, Dánsku a Izraeli.
Foto Mad

Na obou školách, tedy jak v Kamenickém Šenově, tak na Vyšší odborné škole sklářské a Střední škole v Novém Boru probíhala studentská sekce, jako jeden příklad za všechny jsem vybral práci Anny Strnadové (na fotce) z Kamenického Šenova.
Foto Mad


AZ Design Aleše Zvěřiny
sídlí mezi uměním a konzumem, tedy nedaleko novoborského divadla a nákupní zóny, ale jeho produkty se konzumu nijak nepodbízejí. Brusič Lukáš Svoboda (vlevo) právě konzultuje postup prací s tvůrcem Alešem Vašíčkem. Designerka Alena Dvořáková, dnes naše průvodkyně, jejich dílo komentuje slovy: "Toto není možné vyrobit za dva dny, tak něco jsme již měli připravené. Ten díl má 8 až 10 kg a máme pro jistotu dva exempláře, protože to je velmi náročné, může stát cokoliv, takže je dobré mít rezervu."  Lukáš Svoboda dodává: "Na práci jsou nejnáročnější plynulé spoje výbrusů, nejrizikovější bude leštění, tam, když se to přehřeje, tak u takto tlustého skla to může prasknout kdykoliv."
Foto Mad

Foto Mad

Barbara Nanning (zcela vlevo) na IGS účinkuje podruhé, ale na Novoborsko jezdí již dvacet let. Pobyde tu vždy tři až čtyři měsíce a spolupracuje s různými skláři. Toto je experiment: "Šla jsem do skladu pana Zvěřiny a vybrala nějaké kusy uranitového skla. Ty jsem rozřezala a připravila si je pro další krok, kterým bude další řezání diamantem a pak leštění. Výsledkem by mělo být něco mezi uměním a optikou." Rozhovoru naslouchá majitel AZ Designu Aleš Zvěřina.
Foto Mad

Foto Mad

AZ Design do třetice, paní Zlata Zvěřinová a její famózní glóbus vyrobený technologií vysokého smaltu.
Foto Mad

Foto Mad


PRECIOSA Lighting si pro nás připravila gigantickou skulpturu Jiřího Šuhájka, je jasné, že do muzea se asi nepoveze :-) (Poznámka: v naší sférické fotografii se můžete volně pohybovat myší nebo navigačními šipkami.)
IGS 2018, Jiří Šuhájek #theta360 - Spherical Image - RICOH THETA

...ale vedle ní právě balí menší a barevně rozmanitější variantu.
Foto Mad

Když fotíte takovouto sochu, pořizujete si vlastně zároveň několikanásobné selfíčko!
Foto Mad

V Preciose na nás čekaly rovněž dva světelné objekty. Rozpracovaný Merlin Pavla Kopřivy vypadá trochu jako stará plynová lampa... V neděli zjišťujeme nejen my, ale i další návštěvníci, že ta věc nejen svítí, ale občas i blafne.
Foto Mad

Foto Mad

Foto Mad

Netradiční svítidlo kombinující sklo s ohýbaným dřevem vymysleli v ateliéru Olgoj Chorchoj. V obrovské hale Preciosy se tento lustr poněkud ztrácel, na muzeum byl pro změnu trochu objemný. (Poznámka: v naší sférické fotografii se můžete volně pohybovat myší nebo navigačními šipkami.)
IGS 2018, Olgoj Chorchoj #theta360 - Spherical Image - RICOH THETA

Foto Mad


Dalibor Šípek a jeho studio Šípek Team se hlásí k rodinné tradici: "Tatínek mě ovlivnil hodně, vždyť od narození jsem byl jeho věcmi doslova obklopen. Já jdu svým směrem, ale protože spolupracuji se stejnými skláři jako tatínek, tak ten rukopis je stejný. Jsou tu skláři, kteří s tatínkem spolupracovali déle, než jsem já naživu. Když chci lístek, tak ten lístek bude tím pádem šípkovina, je to naše tradice. Rukopis skláře je stejně důležitý jako tatínkův nebo můj design." (Poznámka: v naší sférické fotografii se můžete volně pohybovat myší, nebo navigačními šipkami.)
IGS 2018, Dalibor Šípek #theta360 - Spherical Image - RICOH THETA

Dalibor Šípek představuje svůj rozpracovaný exponát: "Toto je z kolekce Evolve. Mě totiž už nebaví, že vázy musí stát rovně, tak dělám vázy, které utíkají. Nerad dělám to, co je zvykem, třeba vlny jsou takové (naznačuje vertikální pohyb), ale já je dělám na plocho."
Foto Mad

(Poznámka: Autorem objektů z čirého skla je Stine Bidstrup, který pracoval ve sklárně Slavia.)
Foto Mad


Jana Kalába
tvořícího v KOLEKTIV ATELIERS jsme bohužel nezastihli. Trochu nás zamrzelo, že jsme si na nedělní vernisáži nemohli prohlédnout zeleného bratříčka červeného 3D Tiffany graffiti, kterého jsme viděli jen v podobě nařezaných segmentů, ale bylo nám vysvětleno, že jeden objekt je pro výstavu a další zůstane na dílně. Jan Kaláb kromě tohoto vytvořil i novou fasádu ateliérů Kolektiv.
Foto Mad

Foto Mad

Ivan Mládek se svým týmem tvořil v ateliéru pana Janeckého. Nezastihli jsme je, ale mohli jsme porovnat obraz malíře Ivana Mládka s dílem Ivana Mládka, sklářského výtvarníka.
Foto Mad

O to větší bylo naše překvapení, když se na vernisáži objevilo jiné dílo. Ale myslím, že výběrová komise zvolila správně.
Foto Mad

Nakonec jsme v KOLEKTIV ATELIERS přece jen slavili úspěch, ačkoliv tak trochu náhodou. Michal Machat nám totiž o svém zdejším angažmá prozradil toto: "Já tu nemám co dělat, já mám být na huti, dělat hutní sklo a posléze ho malovat. Tak mě sem detašovali."
Foto Mad

Foto Mad


Polevská sklárna Ave Clara hostí asi nejšílenější instalaci letošního IGS. Axel T. Schmidt sliboval show ledu a roztaveného skla. Adéla Šifová, výkonná ředitelka firmy (na fotce stojí vlevo), je nad věcí: "Věděli jsme, že přijede tuna ledu, že tu musíme dát někam, kde je aspoň trochu chladno a kde to může bez následků tát. Pořád jsme hledali to spojení se sklem, které je ve finále vtipný, protože to je ve sklárně, a pointou je, že Axel Schmidt vyvrtal díry do těch ledových bloků a posléze je zalil voskem. Úplně nakonec do toho nalije sklo. Bohužel se stane jedna jediná věc, a to, že... no jak bych to řekla... víte, jak je ta kytka, co vykvete na jednu noc, všichni umřou smrady a je konec? No, tak přesně tohle se stane s tímto, ono to zřejmě exploduje. Já pana Schmidta uprosila, ať to teď nedělá, ať nám to tu nechá několik dní. Smála jsem se při představě, jak budu v muzeu vysvětlovat, že jim přivezu tunu ledu, a říkala jsem si, že jestli za letošní IGS bude někdo pověšen, tak to bude Ave Clara. Nicméně diváci o nic nepřijdou, protože o tomto exponátu je natáčený celý film."
Foto Mad

Aby organizátoři IGS nemuseli paní ředitelku věšet, nechal Axel T. Schmidt (na fotce) pro muzeum vyrobit skleněný panel.
Foto Mad

Irena Czepcová je velmi akční dáma nebojící se ohně. Její objekty nesou poselství srozumitelné těm, kdo znají místní reálie: "Tady na Kláře mi nafoukali skleněné válce, ze kterých jsem vyrobila skleněné tabule. Z těch jsem udělala tavenici, kterou jsem dále ohýbala formou lehání. Vznikly polotovary, které tu teď nahříváme a budeme do nich zpátky foukat. Takže sklo, zpracované technologiemi, které se zde nepoužívají, ale které používám já, se symbolicky vrátí zpět na huť."
Foto Mad

Kousek té úžasné podívané je na videu. (Nezobrazuje-li se vám video přímo zde, použijte přímý link https://youtu.be/YqFYeXmt4gg)


Foto Mad

 
Lasvit Ajeto
hostí Petra Nikla
. Ačkoliv spěchá na brusírnu, cestou od pece nám stručně vysvětluje svoji koncepci: "Já si přivezl jako inspirační vzor sto let starou vysoušecí helmu na vlasy, protože v tom hraju divadlo. Tady mi vyfoukli asi pět helem a teď se budou brousit."
Foto Mad

Petr Nikl demonstruje funkčnost své skleněné helmy, děti v pozadí trnou, aby se pán neudusil. Helma váží asi pět kilogramů, ale pan brusič z Ajeta suše konstatuje, že zde brousí i kusy sedmdesátikilové.
Foto Mad

Foto Mad


Firmou Crystalex nás provází marketingový manažer Petr Kaplánek
a vysvětluje nám, proč firma tak trochu porušila tradici sympozia zvát nové tváře: "My máme vlastní designery, a tak nám bylo umožněno, že Vanda Mocová a Markéta Lukavcová jsou opět účastnicemi. Pro ně je účast zvláštní v tom, že ony normálně dělají průmyslový design a toto je pro ně zpestření normální práce. To byl jeden důvod a druhým důvodem bylo, že naše technologie dokonale znají."

Vanda Mocová opravdu stoprocentně zúročila své zkušenosti z výroby a navrhla talíř, který je svým způsobem holdem tradici nejen firmy, ale i příspěvkem ke stovce republiky. Objekt totiž zdobí všechny možné motivy, které se za dobu trvání firmy na výrobcích vystřídaly.
Foto Mad

Aleksandra Stencel si základní tvary negativů a pozitivů obličejů nechala vyrobit jinde, ale použitý vrstvený vysoký smalt je typický pro Crystalex a Nový Bor. Tváře jsou zdobené skleněnými čtyřlístky.
Foto Mad

Ne, počkejte, na focení se musím upravit! Jenomže portrét v zrcadle vlastně perfektně vystihuje ideu toho, co zde Aleksandra vytváří.
Foto Mad

Jeffrey Sarmiento dělá exkluzivní věci, ale tady dostal za úkol vyjít ze sériové produkce Crystalexu. Jak vidíte, první dva pokusy byly poněkud rozpačité, zvláště modrá série ovlivněná fascinací z rozlohy výrobního komplexu.
Foto Mad

Povedl se třetí pokus a právem se ocitl na výstavě (barevné nádoby vpravo). Co myslíte, dostane se výstavní kolekce do výroby? Máme určité indicie, že to není zcela vyloučené.
Foto Mad

Na konec jsem si nechal dění ve sklárnách Jiřího Pačinka. Na této fotce právě cosi (rybu, koňskou hlavu?) tvoří Martino Signoretto.
Foto Mad

Na výstavě se ale objevila ruka (objekt vpravo). Mimochodem, hlavu vlevo jako bizarní akvárium pro rybičky navrhl Lars Widenfalk a byla vyrobená ve sklárně Slavia. 
Foto Mad

A další Pačinkovina, Silja Sklogund (v červeném) ukazuje svůj výtvor. Prostě, ať to navrhne kdokoliv, vždycky z toho čouhá Pačinek, což je doklad toho, co nám již řekl mladý Šípek, ve sklářství jde prostě vždycky o společné dílo autora koncepce a realizátora.
Foto Mad

Úvodem IGS Jaromír Dvořák, starosta Nového Boru, prohlásil, že díky IGS se jeho město stává hlavním městem světového sklářství. Jeho odpověď na můj dotaz, co hodlá udělat pro to, aby to neplatilo jen po čtyři dny konání IGS, potěší určitě ty z vás, kteří jste IGS nestihli navštívit: "Jednak úzce spolupracujeme s výrobci. Propojení samosprávy a firem včetně vzájemné propagace považuji za to, co městu přináší něco neobvyklého a nového. No a  pak, my nepořádáme jen IGS. Naspříklad napřesrok proběhne velká akce Řemeslo a umění ve skle, zaměřená na práce studentů a mladých sklářů." Tak si pomalu udělejte místo v kalendáři, bude to, jako vždy, stát za to!

Text a obraz Mad, rozhovory Darka
primátor jbc
15. 11. 2018 18:04 Novým primátorem Jablonce nad Nisou je Milan Kroupa z ANO. Hlasovalo pro něj 19 ze 30 zastupitelů. ODS, přestože volby vyhrála, skončila v opozici.
filippi
15. 11. 2018 17:04 Hokejový útočník Tomáš Filippi připustil, že ho to táhlo už delší dobu z KHL domů. Proto po ukončení angažmá v Chabarovsku zvolil návrat do Liberce.
levhart
15. 11. 2018 14:05 Desítky zvířat ročně vycpe preparátor Vlastivědného muzea v České Lípě. Aktuálně pracuje na levhartovi, jenž se stane příští rok novým exponátem muzea.
phm
15. 11. 2018 09:05 V Libereckém kraji od minulého týdne zlevnil benzin, cena nafty se nezměnila. Aktuálně je litr nafty za 33,56 Kč, Natural 95 je o 11 haléřů levnější.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
listopad
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).