reklama

Pivovar Svijany se chlubí speciály a finišuje se stáčením do plechovek

20. 11. 2017
V roce převzetí současnými majiteli (1998) pivovar produkoval necelých 43 tisíc hektolitrů piva nevalné pověsti. Dnes sbírá jednu cenu za druhou a s produkcí přes 600 tisíc hektolitrů je šestým největším pivovarem v Česku a naším největším výrobcem pivních speciálů.
Speciálů se v Česku ročně vyrobí kolem 79 tisíc hektolitrů, z toho 19 tisíc hektolitrů pochází z pivovaru Svijany. To je celá 1/4! Na produkci pivovaru se přitom speciály podílejí "jen" 3,5%. Naprosto dominantní podíl má osvědčená Svijanská jedenáctka, která vlastně na přelomu milénia pivovar zachránila a i dnes tvoří 85% jeho produkce. Přestože pivovar loni překonal předloňský rekord a uvařil 624.890 hektolitrů piva, letošek bude díky černému září asi spíše vyrovnaný. V tomto období se totiž naplno projevily všechny zátěže, které stát navěsil na restauratéry, a celý pivovarnický průmysl přišel o 200 tisíc hektolitrů.
Je třeba myslet na budoucnost, podíl sudového piva rok od roku klesá a prodej lahví stagnuje. Jediný segment, který letí vzhůru, jsou plechovky. Ty, zcela v duchu celosvětového trendu, zaznamenaly nárůst o 11% a zdá se, že obaly ze speciální slitiny hliníku, jejichž výrobu mají pod kontrolou na celém světě pouhé tři firmy, u nás zdaleka neřekly poslední slovo. Podíl plechovek na našem trhu činí jen 6%, což je hluboko pod evropským průměrem, který je 40%. Průměr celosvětový se dokonce pohybuje kolem padesáti procent! Pivovar Svijany své pivo do plechovek plnil u externího dodavatele, ale s kvalitou nebyl spokojen, takže krok postavit linku za 100 milionů korun je zcela na místě. A je tu ještě jeden důvod, pivovaru se nijak zvlášť nedaří v exportu. Ten se na produkci pivovaru zatím podílí jen asi pěti procenty, přičemž největším odběratelem je Slovensko, kde pivovar na podporu prodeje založil firmu Svijany Slovakia. Následuje Polsko a Německo. Od stáčení piva do lehkých půllitrových plechovek si pivovar slibuje dvojnásobný nárůst exportu už příští rok. Linka je již nainstalována a od nového roku ji čeká ostrý provoz. Měli jsme možnost se podívat, jak probíhá provoz zkušební, a o tom, co jsme viděli, přinášíme obrazovou reportáž.

Exkurze začala poněkud netradičně nikoliv demonstrací schopností linky, ale demonstrací dalších dvou zářezů do portfolia medailí. Sládek Petr Menšík přebírá hned dvě ocenění v soutěži Pivní speciál roku 2017. Druhé místo obsadila Svijanská kněžna (kategorie polotmavý a tmavý speciál) a třináctistupňový Svijanský kníže skončil na místě třetím (kategorie světlý speciál). Roman Havlík, ředitel pivovaru (vpravo), se raduje, ale k vítězství si nestylově připíjí prémiovým ležákem "450", uvařeným na oslavu založení pivovaru v roce 1564. Cenu za pořádající agenturu Port předává Josef Vacl.
Foto Mad

Petr Menšík s oblibou prohlašuje, že vlastně všechna svijanská piva jsou speciály, protože pivovar Svijany si zakládá na tom, že svá piva vaří tradiční technologií, čímž se dnes může chlubit málokterý velký pivovar. Na vrátnici visí věnec z dočesné, který nikoho nenechává na pochybách, že Svijany mají dokonce vlastní chmelnici.
Foto Mad

Ve Svijanech mají s plechovkami již bohaté zkušenosti. Když se zvažovalo, do jakých obalů plnit větší objemy piva, sládek byl kategoricky proti petkám. Ač se to nezdá, plast není neprostupnou hmotou, ale jakousi houbou ochotně přijímající i komplexní molekuly. O tom se můžete přesvědčit, vymyjete-li i několikrát po sobě petku po aromatické limonádě, stále cítíte aroma limonády. Ale to není jediné mínus, kvůli kterému si svijanské pivo umělou hmotu nezaslouží. 
Plechovky se pro uchovávání nápojů používají od roku 1935, takže jde o dostatečně prověřenou technologii.
Kovový obal s pivem nereaguje, nepropouští světlo a je lehký. Tak vznikl nápad s dvoulitrovými plechovkami nabízenými na trhu jako "Pivo pro chlapy".
Foto Mad

Jdeme do výroby. Celá městečka přepravek na lahváče...
Foto Mad

...ani hradby sudového nepůsobí dojmem útlumu, ale faktem je, že do restaurací a pivnic chodíme na pivo rok od roku méně a lahve jsou těžké a musí se vracet. Pivo (nebo jiný nápoj) v plechu představuje velmi praktické řešení zvláště na výlet. Zajímavá je i trvanlivost, zatímco lahváč má minimální trvanlivost tři měsíce, pivo v plechu vydrží půl roku. Otázkou je, jak je to s ekologickou likvidací těchto obalů. Ředitel Roman Havlík má překvapivou odpověď: "Za obaly od veškerých našich balených výrobků platíme zákonný poplatek za zajištění zpětného odběru a využití obalového odpadu společnosti EKO-KOM, a.s.. Podpořili bychom i kampaň na ukládání plechovek do tříděného odpadu, ale zatím jsme nenašli partnera, který by přímo tuto surovinu odebíral a dále zpracovával, a není to ošetřené ani v rámci republiky."
Foto Mad

Novou stáčírnu ukrývá montovaná budova.
Foto Mad

Na vstupu se potkávají hory prázdných plechovek s plechovkami naplněnými, které distribuuje paletovač vlevo.
Foto Mad

V první fázi budou ve Svijanech do půllitrových plechovek čepovat tradiční jedenáctku (vpravo) a nealkoholického Vozku. Linka umí plnit i třetinky, ale o ty je na českém trhu minimální zájem a s jejich distribucí se zatím nepočítá.
Foto Mad

Sládek Petr Menšík a k expedici již připravená kolekce vánočního Svijanského mázu. Operativní vánoční motiv je na rukávu smršťovací fólie, kterou linka rovněž umí navléct.
Foto Mad

Co myslíte, jsou ty plechovky již plné?
Foto Mad

Takto vypadá linka naživo. Video obsahuje i krátký rozhovor s Romanem Havlíkem.


Srdce systému, zde se plechovky v superčistém boxu plní.
Foto Mad


Konec plechovkové dálnice. Brány, ne nepodobné branám na výběr mýta, plechovky řadí do formací 3x4.
Foto Mad

Je téměř zabaleno.
Foto Mad

Linka pro pivovar představuje investici sto milionů korun. Ředitel Roman Havlík počítá, že se linka zaplatí do šesti let, protože maximální kapacita je až neuvěřitelných sto milionů naplněných plechovek ročně.
Foto Mad

Závěrem se vraťme ke svijanským speciálům. Na dotaz, jaké novinky pivovar chystá, odpovídá sládek Menšík: "Na tyto otázky, nejen od novinářů, někdy odpovídám trochu podrážděně. Je to tak, že když se chceme držet klasiky a našich zásad tradiční výroby piva, které u nás nejvíce chutná, tak není moc kam jít. Máme krásné pořekadlo: Ševče, drž se svého kopyta. A když umíme ty klasický český piva, tak bychom se jich měli držet. Vyrábíte-li pivo jako my, poctivě tradiční metodou, není příliš věcí k vylepšování."

Text a obraz Mad, rozhovory Darka
voda
15. 12. 2017 15:05 Voda Na Frýdlantsku zdraží v příštím roce o 2,3 pct. Za metr krychlový zaplatí odběratelé 105,29 Kč, což je zhruba stejně jako účtuje VHS Turnov.
psychiatrie
15. 12. 2017 13:05 Modernizace prostor psychiatrie liberecké nemocnice za 150 mil. Kč začne na jaře 2018, hotovo má být do léta 2020. Projekt je rozdělený na dvě etapy.
odpady jn
15. 12. 2017 13:04 Jablonec nad Nisou nebude příští rok zdražovat likvidaci odpadů pro obyvatele. Město ale zaplatí o dva miliony víc. Svozová firma zdražila o 4,5 pct.
pohřby
15. 12. 2017 06:00 Liberec si zřídí pohřební službu. Nabízet bude pohřby za cenu, jež bude patřit mezi nejnižší v ČR. Pohřební firma to považuje za nekalou konkurenci. Více čtěte ZDE.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
prosinec
2017
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).