reklama

Používání bezpečnostních prvků ve vozidle může zachránit život

10. 8. 2018
"Lidé, kteří usedají ve vozidle vpředu, zpravidla již nebezpečí vnímají a bezpečnostní pásy používají, avšak je mnoho těch, kteří usedají vzadu a poutat se odmítají", tvrdí dopravní expert Roman Budský. Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným a jednoduchým bezpečnostním prvkem.
Používání bezpečnostních prvků ve vozidle může zachránit život
Ilustrační foto

Ve středu 8. srpna 2018 se v Libereckém kraji stala nejtragičtější dopravní nehoda v letošním roce, která patří i k nejvážnějším v celé České republice. Před sedmou hodinou ranní se na silnici I. třídy č. 38 v Doksech na Českolipsku čelně střetlo osobní vozidlo s kamionem.

Sedmadvacetiletý řidič  vozidla značky Škoda Rapid jel od Mladé Boleslavi na Českou Lípu, když na rovném úseku před křižovatkou u firmy Rekufol z nezjištěných příčin vyjel do protisměru, kde se čelně střetl s kamionem. Následky nehody jsou fatální. Při střetu utrpěli smrtelné zranění řidič a jeho dvě spolujezdkyně ze zadních sedadel ve věku 23 a 26 let. Další dva spolujezdce ve věku 26 a 47 let transportovala zdravotnická záchranná služba do liberecké nemocnice s těžkými zraněními.

Při vyšetřování nehody jsme zjistili, že nikdo z pasažérů na zadních sedadlech nebyl připoutaný bezpečnostním pásem.

Bezpečnostní pásy jsou velmi účinným a jednoduchým bezpečnostním prvkem. "Doposud celosvětově zachránily více než jeden milion lidských životů. Jen na silnicích Evropské unie každoročně zabrání 8500 zbytečných úmrtí. Bohužel však zdaleka ne všichni se poutají. Průměrně ve státech EU používá na předních sedadlech pásy 88 procent a na zadních sedačkách dokonce jen 74 procent pasažérů. V České republice se vpředu poutá na 92 procent řidičů a 98 procent spojezdců, vzadu je to výrazně méně - jen zhruba tři ze čtyř cestujících. Lidé, kteří usedají ve vozidle vpředu, zpravidla již nebezpečí vnímají a bezpečnostní pásy používají, avšak je mnoho těch, kteří usedají vzadu a poutat se odmítají. Potenciál pásů nebyl zdaleka vyčerpán. Pokud by se na silnicích Evropské unie poutalo 99 procent osob, každoročně by  mohlo být zachráněno dalších 900 lidských životů," uvádí Roman Budský - dopravní expert z neziskové organizace Tým silniční bezpečnosti.

"Řidič nenese odpovědnost za to, že se dospělý pasažér v autě nepřipoutá. Nicméně zodpověný šofér na to spolujezdce alespoň upozorní", říká Roman Budský. Případnou pokutu za nepoužití bezpečnostního pásu v každém případě platí spolujezdec.

Není to však jen tato velmi tragická dopravní nehoda, ale když se podíváme zpětně do minulosti, najdeme několik dalších případů, kdy řidiči, popřípadě jejich spolujezdci nebyli za jízdy připoutáni. Například počátkem letních prázdnin letošního roku se stala dopravní nehoda se smrtelným zraněním na silnici I. třídy č. 9 na Českolipsku mezi obcí Zahrádky a Jestřebím. I zde se osobní vozidlo Renault Scenic střetlo s protijedoucím nákladním vozidlem.

Další nehoda, při které nebyly použity bezpečnostní pásy, se stala počátkem prosince loňského roku v obci Prysk, opět na Českolipsku. Zde na silnici III. třídy při průjezdu pravotočivé zatáčky dostal řidič vozidla Renault Megane na mokrém povrchu vozovky smyk a s vozidlem havaroval. Řidič na místě nehody zemřel a jeho spolujezdkyně utrpěla těžké zranění.

Na konci září loňského roku skončila tragicky dopravní nehoda vozidla Subaru Impreza, která se stala na Jablonecku, na silnici I. třídy č. 10 mezi obcí Plavy a Držkov. I zde se střetl řidič osobního vozidla, který jel ve směru na Plavy, s tahačem Volvo. Řidič osobního vozidla utrpěl při nehodě zranění neslučitelná se životem. I v tomto případě řidič osobního vozidla nebyl za jízdy připoután. 

Ne vždy však za takto fatální následky může nepoužití  bezpečnostních pásů. Mnohdy je to souhra více faktorů najednou. 

Nepřipoutaný cestující je při nehodě velkým nebezpečím pro zbytek posádky.

Za jízdu bez pásů nám hrozí nejen pokuta, ale v případě řidiče, mu také přibudou na jeho kontě body. Ovšem to není to nejdůležitějsí. Při jízdě bez pásů riskujeme mnohem více. Riziko zranění je daleko vyšší. Už z názvu bezpečnostní pás je zřejmé, že slouží k ochraně.

I cestující na zadním sedadle, či na sedadle vedle řidiče by se měli připoutat bezpečnostním pásem a neměli by to podceňovat. Můžou zranit nejen sebe, ale i ostatní spolucestující na předních sedadlech.

Riziko znamenají i různé předměty umístěné na odkládací ploše zadního okénka, které nejsou nijak připevněny či zajištěny. V případě havárie naberou vysokou rychlost a změní se ve velmi nebezpečnou věc, která může řidiče či ostatní spolucestující těžce zranit, dokonce i usmrtit.

Podle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb.  je podle § 9 odst. 1 a) přepravovaná osoba povinna být za jízdy připoutána na sedadle bezpečnostním pásem, je-li jím sedadlo povinně vybaveno.  

Pokuta za pásy:

Za porušení povinnosti být za jízdy připoután bezpečnostním pásem: 
- bloková pokuta na místě do 2 000 korun
- ve správním řízení 1 500–2 500 korun
3 body do karty řidiče

Pokutu platí ten, kdo pásy nepoužil. Za nezletilé řidič.

Mezi lidmi často kolují mýty o nutnosti poutat se v autě. Není pravda, že na krátké vzdálenosti není nutné se připoutat, neboť mnoho dopravních nehod se právě odehraje při jízdě na krátké vzdálenosti od místa bydliště či parkování auta.

Bezpečnostní pásy také nenahradí airbag. Naopak bez pásu je airbag nebezpečný. Mezi lidmi také panují názory, že pásy mohou být jen překážkou v případě havárie a následného vzplanutí vozidla nebo v případě pádu do vody mají strach lidé z utonutí. V případě pádu do vody, je podobných nehod malé množství, proto je stále bezpečnější pásy použít. 

Mnoho lidí zastává také názor, že použití bezpečnostních pásů je jen jejich věc nebo že poutání je ztráta času. Samotné poutání zabere pouze pár sekund, takže je to spíše pohodlnost samotných řidičů.

Existují vyjímky, kdy pás není nutné použít. Týkají se například couvání, policistů a záchranářů ve službě. Výjimku může udělit i lékař ze zdravotních důvodů. Zákon také nepostihuje řidiče veteránů, které byly vyrobezny bez pásů.

Proto pokaždé když usednete do vozidla, myslete na to, že váš život je to nejcennější, co máte.
PČR/Vladimíra Šrýtrová
hamr
17. 8. 2018 14:04 Voda v oblíbeném rekreačním středisku Hamr na Jezeře na Českolipsku není vhodná ke koupání. Důvodem je podle hygieniků velké množství sinic v jezeře.
jn
17. 8. 2018 12:23 V Jablonci nad Nisou budou v komunálních volbách voliči vybírat z 12 kandidátek. Magistrát všechny zaregistroval. Před čtyřmi lety bylo o jednu víc.
lb
17. 8. 2018 12:22 V Liberci budou mít v říjnových komunálních volbách voliči na výběr z 12 kandidátek. Magistrát všechny zaregistroval. Před čtyřmi lety bylo o tři víc.
senát
17. 8. 2018 10:01 O místo v Senátu se na Jablonecku a Semilsku utká sedm kandidátů. Jablonecký magistrát všechny zaregistroval. Je to o tři méně než před šesti lety.
reklama
Kalendář
po
út
st
čt
so
ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
srpen
2018
reklama
GENUS PLUS TÝDEN (www.genusplus.cz) nebo (www.tydenvlk.cz) – společný zpravodajský a publicistický server. Provozuje GENUS TV a.s., Rumunská 655/9, 460 01 Liberec, IČ: 48291927. Společnost je zapsána v OR vedeném Krajským soudem v Ústí nad Labem, odd. B, vložka 439. Kontakt: net@genusplus.cz. U nevyžádaných příspěvků považujeme jejich zaslání za souhlas k případnému bezplatnému zveřejnění včetně dodané obrazové informace (foto, video apod.).