"Těžko se hledá legitimní důvod, proč bylo nutné schválit už tak problematickou zakázku v tak šibeničním termínu, o náhlém navýšení ceny ani nemluvě. Místo řešení přináší tento krok jen další komplikace pro zodpovědné zajištění dopravce," zhodnotil aktuální vývoj analytik TI Milan Eibl. Pozoruhodná je podle něj skladba uchazečů o zakázku. Mimo BusLine MAD Česká Lípa nabídku podala firma TD Bus, která byla až do července loňského roku firmou BusLine. Lze tedy podle Eibla pochybovat o tom, zda šlo skutečně o konkurenční nabídku.
Uzavření smlouvy "na poslední chvíli" nekritizují jen nevládní organizace, ale také opozice. "Je neuvěřitelné, že rada města hlasy ČSSD, ODS a PRO 2016 (bývalí zastupitelé ANO) schválila v den voleb největší zakázku za čtyřleté volební období i přesto, že je všeobecně známo, že nadpoloviční většina zastupitelstva města s tím nesouhlasila," řekla ČTK Jitka Volfová (ANO), která bude pravděpodobně novou starostkou České Lípy. Hnutí podle ní zjišťuje, zda je možné platnost smlouvy napadnout. Rozhodování o zakázkách na služby nad deset milionů korun si totiž vyhradilo zastupitelstvo.
Podle končící starostky Romany Žatecké (ČSSD) bylo rozhodnutí o zakázce v kompetenci rady, což podle ní potvrdila i právní analýza advokátní kanceláře Fiala, Tejkal a partneři. "Jsme zodpovědní za to, aby 1. ledna příštího roku vyjely v České Lípě autobusy městské hromadné dopravy. Rozhodnutí v zakázce tedy muselo padnout, aby se nakonec nejezdilo dráž, než je současná vysoutěžená cena. Výsledek výběrového řízení respektujeme, tedy to, po čem volalo zastupitelstvo města - že transparentní výběrové řízení má rozhodnout o tom, kdo bude provozovat MHD v České Lípě," řekla.
Česká Lípa je s 37.000 obyvateli třetím největším městem Libereckého kraje. Autobusy městské dopravy ročně najezdí 1,2 milionu kilometrů a denně přepraví 6500 lidí. V současnosti ji zajišťuje právě BusLine, smlouva ale na konci roku vyprší. Už loni se proto začalo ve městě diskutovat o tom, jak městskou dopravu od roku 2019 zajistit. Ve hře byly tři varianty - veřejná soutěž, založení dopravního podniku ve stoprocentním vlastnictví města a společný podnik, který navrhl BusLine. I tento záměr kritizovaly organizace Oživení a TI. Zastupitelé nakonec odmítli smlouvu o společném podniku schválit. Radnice pak vypsala soutěž, podle TI ale byla šitá na míru současnému dopravci BusLine.